محمدحسن نامی افزود: «همچنین در صورتی که راه یا پل یا امثالهم دچار خسارت شده باشد، کارشناسان فنی وزارت راه و شهرسازی برآورد خسارت کرده و به سازمان مربوطه ارائه می‌دهند. چنانچه سیل به مزارع یا زمین‌های کشاورزی یا دامپروری خسارت وارد کرده باشد، کارشناسان وزارت جهاد این خسارات را برآورد کرده و براساس این برآورد مبلغ خسارت به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد».

 

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت به خسارت‌دیدگان پس از برآورد و تعیین خسارت انجام خواهد شد، ادامه داد: «برخی افراد نیز به دلیل وقوع سیل منازل خود را از دست داده و نیاز به اسکان اضطراری دارند که برای این افراد نیز هزینۀ کرایۀ منزل پرداخت خواهد شد. همچنین کمک‌های بلاعوض اولیه نیز از سوی مدیریت بحران ارائه خواهد شد».

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با بیان اینکه مدیریت بحران به سه صورت انجام می‌شود، اظهار کرد: «اگر در شهرستانی بحرانی اتفاق بیفتد، فرماندار منطقه براساس قانون رئیس ستاد مدیریت بحران خواهد شد و شروع بحران و خاتمۀ بحران توسط فرماندار اعلام خواهد شد».

 

وی ادامه داد: «گاهی اوقات سطح بحران محلی است اما مقدورات شهرستان به لحاظ اسکان اضطراری و مقابله با بحران پاسخگوی بحران نیست و از سوی فرماندار به استاندار اعلام می‌شود، استاندار نیز مسئول ستاد بحران استان است اگر استاندار احساس کند امکانات استان پاسخگوی بحران استان نیست به رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام می‌کند و از طریق رئیس سازمان مدیریت بحران به وزیر کشور اعلام کرده و وزیر کشور به عنوان جانشین ریاست شورای عالی بحران وارد عمل شده و دستورات از سوی رئیس‌جمهور بیان خواهد شد».

 

نامی در پاسخ به این سوال که آیا هشدار قرمز همچنان در کشور برقرار است، گفت: «تا پایان روز دوشنبه این شرایط در کشور برقرار است و مردم دقت داشته باشند نه تنها در حاشیۀ رودخانه‌ها بلکه در هر مکانی که امکان دارد سیل اتفاق بیفتد قرار نداشته باشند».