ماجرای خودروهای دپو شده در بم چیست؟
مدیرکل گمرکات استان کرمان : دلایل دپوی خودرو در منطقه ویژه اقتصادی بم مسائل گمرکی نیست

مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه موانع گمرکی کارخانجات خودروسازی در بم حل شده، گفت: دلایل دپوی خودرو در منطقه ویژه اقتصادی بم مسائل گمرکی نیست.
دپوی خودرو بم

به گزارش سپهر بردسیر؛ محمد ثمررخی مدیرکل گمرکات استان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم ، با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی بم، گمرک مستقر است، اظهار داشت: طبق تعریفی که از مناطق ویژه اقتصادی در اداره این مناطق در قانون شده است، مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند محصور و خارج از مرز گمرکی است.

 

وی افزود: بر اساس این تعریف و قانون مناطق ویژه اقتصادی، وقتی کالایی وارد منطقه ویژه اقتصادی می‌شود، الزاماً این کالا وارد کشور نشده است و در حقیقت وظیفه‌ای بر عهده گمرک مبنی بر صرف ورود کالا وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات استان کرمان، بیان کرد: وظیفه گمرک در حقیقت از زمان اظهار آن کالا است و در مورد کارخانجات خودروسازی واقع در منطقه ویژه اقتصادی بم اظهار قطعاتی است که وارد کرده‌اند و به گمرک اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به خودروهایی که توسط این کارخانجات تولید شده و در حال حاضر در ارگ جدید بم دپو شده است، گفت: با بررسی انجام شده در حال حاضر 289 فقره اظهارنامه به گمرک اعلام شده که از این تعداد فقط حدود شش یا هفت فقره اظهارنامه تشریفات گمرکی آن انجام نشده است.

ثمررخی با بیان اینکه برای مابقی نیز اظهارنامه‌ها تشریفات قانونی گمرکی انجام و مجوز خروج کالا از منطقه نیز صادر شده است، ادامه داد: این شرکت‌های خودروسازی در ارتباط با خروج خودروهای تولیدی خود از منطقه به اقصی نقاط کشور مشکلاتی دارند.

وی تصریح کرد: با بررسی آمارهای بارگیری از منطقه، مشخص شد که این شرکت‌ها روزانه و در بهترین حالت حداکثر حدود 200 دستگاه خودرو از منطقه خارج کرده و به نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور فرستاده‌اند، در صورتی که گمرک مجوز خروج کالا برای این خودروها را از منطقه صادر کرده است.

 

مدیرکل گمرکات استان کرمان با بیان اینکه موضوع دیگری که وجود دارد این است که شرکت‌های خودروسازی سیاست‌های داخلی خود را دارند و این سیاست‌ها ایجاب می‌کند که اظهار گمرکی خود را با تاخیر ارسال کنند، گفت: به‌عنوان نمونه در مواردی ذکر شده که در ایام خاص مانند دهه مبارک فجر فروش ویژه همراه با تخفیف دارند و یا بازار خودرو در ماه‌های آخر سال فعال می‌شود و خودروسازان معتقد هستند که در این زمان‌ها باید جوابگوی مشتریان باشند.

وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور استاندار کرمان، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بم، فرماندار شهرستان بم و معاونین استاندار برگزار و در این جلسات مشکلات خودروسازان بررسی شد، بیان کرد: در این جلسه مشکلاتی که مربوط به اداره گمرکات استان کرمان بود در چند مورد لیست شد و ما نیز این مشکلات را به استحضار رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران رساندیم و ایشان دستور صریح دادند که حتماً این مشکلات برطرف شود.

ثمررخی با بیان اینکه در این راستا چند امتیاز در اختیار شرکت‌های خودروسازی بم قرار گرفت تا این شرکت‌ها بتوانند با حداقل اسناد، اظهارنامه خود را اعلام کنند، افزود: در حال حاضر با حداقل اسناد این کار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آن جلسه خودروسازان اعلام کردند که در مورد اخذ کد رهگیری از بانک مرکزی که به مباحث مبدأ و منشأ ارزی برمی‌گردد نیز مشکلاتی دارند که فعالان اقتصادی اصطلاحاً به این کدرهگیری کد ساتا می‌گویند، گفت: در این جلسه مطرح شد که خودروسازان برای دریافت کد ساتا مشکل دارند و گرفتن این کد زمانبر است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان با بیان اینکه در مورد این مشکل هم مقرر شد، گمرکات اگر شرکتی اظهار کالا انجام داده است و کد ساتا ندارد، 90 درصد کالای مواد اولیه را در اختیار کارخانه گذاشته شود تا خط تولید نخوابد، افزود: به شرکت دو ماه مهلت داده می‌شود تا کد رهگیری بانک مرکزی را اخذ و به گمرک ارائه کند و حتی 90 درصد کالا هم به اختیار خود صاحب کالا در اختیار او گذاشته می‌شود و محدودیتی از این بابت نیست.

وی با اشاره به اینکه سومین مشکلی که از سوی خودروسازان بم در زمینه گمرک مطرح شد، بحث ضمانت نامه تجمیعی بود، بیان کرد: پروسه صدور ضمانت نامه بانکی در هر صورت باید از بانک انجام شود و از آنجا که یک کار مالی و بانکی است ممکن است حدود یک هفته طول بکشد و اگر قرار باشد برای هر اظهارنامه گمرکی یک ضمانت نامه بانکی ارائه شود، برای هر کدام حدود یک هفته وقت نیاز است.

 

ثمررخی با بیان اینکه خواسته ما به عنوان گمرک این بود که این شرکت‌ها یک ضمانت نامه تجمیعی ارائه و بر اساس آن حقوق و عوارض خود را تامین کنند، گفت: این موضوع هم مورد قبول گمرک ایران قرار گرفت و به استاندار و شرکت‌های خودروساز اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل بعدی عنوان شده کمبود نیروی گمرک در منطقه بود که در حال حاضر مجوز تبدیل وضعیت دو نفر از همکاران اداری به فنی گرفته شده است و درصدد هستیم که مجوز نفر سوم را هم بگیریم، افزود: اگر بتوانیم سه نفر ارزیاب به گمرک بم اضافه کنیم، تعداد نیروها 100 درصد افزایش پیدا می‌کند و پاسخگویی به فعالان اقتصادی در منطقه قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل گمرکات استان کرمان، با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه، خدمات خارج از ساعت اداری و حتی روزهای تعطیل بود که باز هم ما قبول کردیم، گفت: این آمادگی وجود دارد که خدمات گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی بم خارج از ساعات اداری و حتی روزهای تعطیل هم ارائه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار