علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته؛
طرح پیشنهادی ساماندهی اتباع بیگانه بلاتکلیف مانده است/ تخمین ۳۰ هزار اتباع غیرمجاز در استان کرمان

ساماندهی اتباع افغانی این روزها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی استان کرمان است؛ با این حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از تهیه طرح ساماندهی اتباع بیگانه در استان خبر داد که هم‌اکنون به تهران ارجاع شده و علی‌رغم دو بار دفاع از این طرح همچنان به نتیجه نرسیده است.
اتباع بیگانه

به گزارش سپهر بردسیر، سال‌هاست که کشور ما و خصوصا استان کرمان پذیرای اتباع افغانستانی بوده اما چالش اتباع غیرمجاز همواره نگرانی هایی را به دنبال داشته است؛ در این گزارش نظرات مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان و دادستان عمومی و انقلاب کرمان را در این خصوص بررسی کردیم.

 

محمدرضا مهدلو در خصوص وضعیت و تعداد اتباع در استان کرمان گفت: تعداد و آمار افرادی که به صورت قانونی در قالب پاسپورت های اشتغال، زیارتی، گردشگری و غیره آمده اند، مشخص است و افرادی به عنوان پناهنده در کشور ما سال ها حضور دارند که آمار این تعداد نیز مشخص است.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان ادامه داد: اخیرا با توجه به اتفاقات رخ داده در افغانستان، تعدادی از اتباع مجددا در کشور و استان کرمان حضور پیدا کرده اند که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، این افرد نیز سرشماری شده اند و آمار آنها را مشخص کرده ایم و البته تعدادی از اتباع هستند که به هر دلیلی برای سرشماری مراجعه نکرده اند.

 

وی با بیان اینکه دولت تأکید کرده است به شدت با افرادی که حضور غیر مجاز در کشور داشته اند، برخورد خواهد شد، عنوان کرد: در خصوص اتباع غیر مجاز نمی توان آمار دقیقی را گفت اما با توجه به سرشماری غیر مجازین پیش بینی بر این است که شاید بیست الی سی هزار نفر از اتباع در استان کرمان به صورت غیر مجاز حضور داشته باشند.

 

مهدلو افزود: تعداد اتباع و پناهنده قانونی در سطح استان کرمان حدود 70 هزار نفر است که این تعداد دارای کارت آمایش هستند و همچنین حدود 40 هزار پاسپورت خانوار در استان حضور دارند و اخیرا نیز در طرح سرشماری جدید انجام شده که، پس از تجمیع امار تعداد انان مشخص خواهد شد و در سطح کشور حدود چهار میلیون اتباع وجود دارد.

 

تشریح وضعیت بیمه، پرداخت مالیات و کار اتباع در استان

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان با بیان اینکه تعداد اندکی از اتباع در مهمانشهر ها در دو شهرستان رفسنجان و بردسیر حضور دارند که از حمایت های سازمان ها ملل برخوردار هستند، ابراز کرد: مابقی افراد خارج از مهمانشهر زندگی می کنند که مانند شهروندان ایرانی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

 

وی افزود: همچنین اتباع خارجی می توانند به صورت کارفرمایی و انفرادی خودشان را بیمه تامین اجتماعی کنند و از مزایای بیمه استفاده کنند و زمانی که قصد خارج شدن از کشور را داشته باشند، می توانند سابقه بیمه خود را گرفته و همراه خود ببرند؛ اما یارانه نقدی که به شهروندان کشورمان پرداخت می شود به اتباع داده نمی شود.

 

مهدلو در خصوص وضعیت پرداخت مالیات توسط اتباع بیان کرد: اتباعی که دارای کارت کار هستند، مبلغی را به منظور دریافت این کارت به اداره کار پرداخت می کنند و البته افرادی که شرکت و گردش مالی دارند و به عنوان سرمایه گذار فعالیت می کنند به تبع آن عوارض مربوطه را باید پرداخت کنند.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان ادامه داد: اداره کار زمانی که کارت کار برای اتباع صادر می کند، در آن کارت ذکر می کند که افراد باید در چه شغلی فعالیت کنند و در قالب شغل ذکر شده باید فعالیت کنند و چنانچه کارفرما و محلی که آنها کار می کنند، خلاف مقررات باشد، گشت های مشترکی متشکل از اداره بهداشت، اداره کار، اداره اتباع و فرمانداری در این زمینه برخورد قانونی خواهد کرد و جرائمی در این زمینه نیز لحاظ می شود.

 

وی اظهار کرد: افرادی که در راستای فعالیت های ضایعات کار می کنند، شهرداری برای تعدادی از انان مجوز صادر کرده است البته تعدادی هم هستند که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند که باید پایش شوند.

 

فعالیت هفت دفتر کفالت در سطح شهر کرمان

مهدلو با اشاره به فعالیت هفت دفتر کفالت در سطح شهر کرمان و دو دفتر در رفسنجان و یک دفتر در زرند جهت خدمت رسانی به اتباع و مهاجرین خارجی هستند، گفت: متقاضیان دفاتر کفالت باید شرایط و سوابق لازم را داشته باشند.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان با اشاره به اینکه دفاتر ما تعداد مشخصی از اتباع خارجی را تحت پوشش دارند، عنوان کرد: پیگیر ایجاد دفتر در شهرستان های بردسیر و سیرجان هستیم که کارهای ادارای مربوطه در حال انجام است.

 

وی در خصوص تجمع بسیار زیاد اتباع خارجی در دفاتر کفالت تصریح کرد: به منظور سرشماری جدید الورودها بسیاری از اتباع به دفاتر مراجعه کردند و همچنین مراجعه افراد برای کارت تردد، تمدید کارت تردد و موارد دیگر نیز در دفاتر وجود داشت و این شرایط، ازدحام در آن مناطق را به وجود آورد که با توجه به مهلتی که برای سرشماری داده شد، کار انجام شده است دفاتر کفالت به صورت عادی در حال خدمت رسانی هستند و شاهد ازدحام نیستیم.

 

مهدلو در رابطه با فعالیت چند مرکز در مجتمع بلد الامین ابراز کرد: دو الی سه مرکز به دلیل ازدحام جمعیت و ابراز نگرانی مردم منطقه در مدت اجرای طرح در مجتمع بلدالامین مستقر شدند و مدتی هم در آن مجتمع فعالیت داشتند اما در مجموع مالک رضایت نداد که کار دائمی اتباع در آن مکان انجام شود.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا مراکز ارائه خدمات به اتباع تجمیع خواهند شد، اظهار کرد: برنامه ای به منظور تجمیع مراکز نداریم چرا که دفاتر در محل هایی که تراکم اتباع وجود دارد، فعالیت می کنند.

 

طرح پیشنهادی ساماندهی اتباع بیگانه بلاتکلیف مانده است

دادخدا سالاری نیز با تأکید بر اینکه ساماندهی اتباع، سال ها دغدغه ما و مطالبه جدی استان از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی بوده است، گفت: در هیچ جای دنیا تبعه خارجی اینگونه رها شده نیست و ما این دغدغه را منتقل کرده ایم.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ادامه داد: زمانی فردی وارد یک کشور می شود باید گذرنامه و هویت داشته باشد و این در حالی است که این افراد زمانی که وارد کشورمان می شوند گذرنامه و هویت ندارند؛ بنابراین درخواست ما ساماندهی اتباع است و در این زمینه مسئولان پای کار بیایند.

 

وی تصریح کرد: استان در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده و طرحی را به نام ساماندهی اتباع بیگانه در استان تهیه و به تهران ارجاع داده ایم و دو بار از این طرح دفاع کرده ایم اما به نتیجه نرسیده ایم.

 

سالاری تأکید کرد: طرح پیشنهادی استان تاکنون باید تصویب و به مرحله اجرا در می آمد، اما اقدامی انجام نشده است و این مهم همچنان مطالبه ما و مردم است.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پاسخ به این سوال که وزرات کشور ضرب الاجل جهت سرشماری تا شهریور ماه را داده است و آیا این اقدامی کارساز است، خاطر نشان کرد: این کار، گره گشا نیست چرا که افراد باید هویتشان مشخص شود اما برخی برای سرشماری مراجعه نمی کنند؛ پیشنهاد من این است که مطبوعات استان از شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی مطالبه کنند تا ساماندهی اتباع به سرانجام برسد.

 

انتهای پیام /

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار