تحصیل رایگان دانش آموزان؛ قانونی که دقیق اجرا نمی‌شود

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه تحصیل برای آحاد ملت رایگان است، قانونی که به طور دقیق اجرا نمی‌شود.
تحصیلات ابتدایی

به گزارش سپهر بردسیر، خانواده‌های دانش آموزان کرمانی در شرایطی به استقبال آغاز سال تحصیلی جدید می‌روند که چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتند چالش‌ها و دغدغه‌هایی که خیلی از آنها همچنان هم ادامه دارد، از یافتن مدرسه خوب گرفته تا عدم ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس دولتی عادی به بهانه محدوده‌بندی، شهریه مدارس دولتی، شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی و هزینه‌های سرسام‌آور خرید لوازم‌التحریر و هزاران مشکل دیگر. مشکلاتی که به تعداد فرزندان برای خانواده‌ها چند برابر می‌شود.

 

بوی ماه مهر به مشام می‌رسد و بسیاری از خانواده‌ها این روزها بیش از اینکه برای شروع سال تحصیلی خوشحال باشند نگران هزینه‌های تحصیل فرزندان خود هستند؛ هزینه‌هایی چون شهریه مدارس دولتی که گفته می‌شود طبق اصل 30 قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه برای آحاد ملت رایگان است، قانونی که از آن جز یک متن چیز بیشتری باقی نمانده است و سال‌هاست مدارس دولتی برای تامین هزینه‌های جاری خود از دانش آموزان مبالغی را اخذ می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش می‌گوید پرداخت هر گونه مبلغی به مدارس دولتی داوطلبانه و غیراجباری است ولی در واقعیت، بسیاری از مدارس دولتی عبور از دو گلوگاه ثبت‌نام و ارائه کارنامه را مشروط به پرداخت اجباری وجوهی تحت عنوان کلی “کمک به مدرسه” کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که مبالغی را که به هر ترتیبی به مدارس دولتی پرداخت کرده‌اند، چگونه و برای چه مواردی هزینه می‌شود.

یکی از والدین کرمانی با گلایه از اینکه هر ساله در ایام ثبت نام دانش آموزان در مدارس مسئولان ارشد وزارتخانه و حتی مدیرکل آموزش و پرورش استان رسماً و بارها و بارها در مصاحبه‌های مختلفی اعلام می‌کنند که نباید هیچ وجهی از خانواده‌ها دریافت شود اما واقعیت چیز دیگری است.

وی ادامه داد: این تضادها، دوگانگی‌ها و آسیب‌ها متوجه نهادی است که آن را مهمترین مرجع آموزش و پرورش فرزندان خود می‌دانیم و جای این سوال باقی است چگونه ممکن است تمامی مدارس استان بدون استثناء در زمان ثبت نام دانش آموزان خانواده‌ها را مجبور به پرداخت شهریه کنند و آموزش و پرورش از آن بی‌اطلاع باشد؛ آموزش و پرورش در گام نخست که ثبت نام دانش آموزان است عملاً چه چیز را به دانش آموزان آموزش می‌دهد؟

یکی دیگر از والدین با بیان اینکه آموزش و پرورش به جز دادن اطلاعیه و مشروط کردن رسیدگی به تخلفات از طریق شکایت والدین، اقدام دیگری انجام نداده است، گفت: یکی از مسئولان رسماً اعلام کند که تا کنون با چند مدیر مدرسه متخلف برخورد شده و اصلاً چه برخوردی با آنها کرده‌اند؟

وی افزود: مگر نه این است که اگر یک کاسب و مغازه‌دار تخلفی داشته باشد آن را جریمه کرده و حتی تا پلمب مغازه‌اش پیش می‌روند؛ مسئولان بگویند آنجا که پای قیمت سیب زمینی و پیاز وسط است محکم ایستاده و از حق مردم دفاع می‌کنند اینجا که پای تربیت و پرورش فرزندانمان وسط است با متخلفان چه برخوردی می‌شود؟

یکی از والدین با بیان اینکه مدیران مدارس کرمان رسماً دانش آموزانی را که والدین آنها شهریه اعلام شده را پرداخت نکرده باشند، ثبت نام نمی‌کنند، افزود: علاوه بر آن هیچ شفافیتی هم در هزینه کرد این هزینه‌ها وجود ندارد و خانواده‌ها حتی نمی‌دانند این مبالغی که به اجبار از آنها دریافت می‌شود، کجا و برای چه هزینه می‌شود و این تضاد چیزی جز بی‌نظمی و سردرگمی خانواده‌ها و در نهایت بی‌اعتمادی به دستگاه تعلیم و تربیت کشور را به دنبال ندارد.

رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه اگر دانش آموزی که منزل آنها در کروکی مدرسه‌ای قرار دارد برای ثبت‌نام اقدام کنند، مدیر مدرسه بر طبق قانون موظف است آن دانش آموز را ثبت نام کند، اظهار داشت: این مطلب بارها گفته شده و به مدیران مدارس هم اعلام شده است.

وی افزود: در صورتی که مدیران مدارس از ثبت نام دانش آموزانی که در محدوده مدرسه آنها قرار دارند، خودداری کنند خانواده ها در مرکز استان می‌توانند به اداره ارزیابی عملکرد در آموزش و پرورش استان و یا در نواحی به کارشناسی‌های اداره ارزیابی و عملکرد ما مراجعه کنند که حتماً پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه مدیران مدارس به زور و اجبار حق دریافت شهریه از خانواده‌ها را ندارند، گفت: اما مدارس هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و غیرانتفاعی شرایط خاص خود را دارند.

وی با تاکید بر اینکه مدارس دولتی در زمان ثبت نام حق گرفتن پول از والدین را ندارند، بیان کرد: تعداد مدارس ما زیاد است و 5 هزار و 500 مدرسه در استان کرمان داریم و امکان اینکه در تک تک مدارس ما یک کارشناس حضور داشته و بر ثبت نام دانش آموزان نظارت داشته باشد، وجود ندارد.

رضایی با بیان اینکه با هیچ مدیر مدرسه‌ای در استان و تحت هیچ شرایطی تبانی نداشته و نمی‌خواهیم حق دانش آموزان و والدین آنها ضایع شود، افزود: در صورتی که موارد تخلف به ما اعلام شود، حتماً آن را پیگیری کرده و مصامحه نخواهیم داشت.

فیروزی رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه چیزی به عنوان شهریه در مدارس دولتی عادی نداریم، اظهار داشت: شهریه صرفاً مربوط به مدارس خاص از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد است و مدارس عادی تنها می‌توانند پول کتاب و بیمه را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مبالغی که اولیا گاهاً پرداخت می‌کنند، کمک‌های مردمی و هزینه‌های کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی است، گفت: در نظرسنجی ثبت نام دانش آموزان کد QR برای مدارس اعلام شده و کنون تا از 2 هزار و 391 مدرسه، 8 هزار 428 نظرسنجی در ارتباط با ثبت نام دانش آموزان داشتیم که در بین آنها کسانی که مواردی را مطرح کرده بودند، پیگیری شده و مشکل آنها برطرف می‌شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه بازدید از ثبت نام 4 هزار و 535 مدرسه انجام شده، 4 هزار و 700 مدرسه نیز از سمت وزارت آموزش و پرورش بازدید شده است، گفت: نزدیک 10 هزار مورد بازدید نیز در شهرستان‌ها و مناطق انجام شده است.

وی افزود: در تمام مدارس استان فرم نظرسنجی کد QR و سامانه شکایات نصب شده است و در دسترس همه اولیا قرار دارد و به شکایاتی که به ما اعلام شود رسیدگی می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، فعالیت حضوری مدارس از شنبه 2 مهر 1401 آغاز می‌شود و در سال تحصیلی جدید بیش از 650 هزار دانش آموز کرمانی به مدرسه می‌روند و همه اینها در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌ها از شرایط موجود و اینکه کمک‌های اختیاری به کمک‌های اجباری تبدیل شده رضایت ندارند.

در شرایطی که خانواده‌های مرفه فرزندان خود را به مدارس غیر دولتی می‌فرستند، دیگر خانواده‌ها مجبور هستند در شرایطی به تحصیل فرزندان خود در مدارس دولتی تن دهند که با وجود پرداخت اجباری شهریه، فرزندان آنها در کلاس‌هایی با جمعیت بالای 40 نفر مشغول به تحصیل هستند.

به اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها آموزش و تدریس باکیفیت به یک کالا قابل خریداری تبدیل شده و اگر خانواده‌ای به‌دنبال آموزش باکیفیت برای فرزندش باشد باید هزینه آن را بپردازد در این شرایط  والدینی که از تمکن مالی بیش‌تری برخوردار هستند می‌توانند فرزندشان را در مدارس با امکانات ویژه‌تری ثبت نام کنند تا این دانش‌آموزان از امکانات بیش‌تری برخوردار شوند.

انتهای پیام/ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار