نویسنده، پژوهشگر و خاطره‌نگار دفاع مقدس :
اولویت اصلی جهاد تبیین، تاریخ‌نگاری است

از موضوعات مهم، تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان بوده است، به گونه‌ای که تلاش میکنند تا مردم به این نقطه برسند که از خود بپرسند پس چه شد آن زندگی و آرامشی ایده‌آلی که قرار بود انقلاب برایمان به ارمغان بیاورد؟
جهاد تبیین

به گزارش سپهر بردسیر؛ پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IR در سلسه یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی به بررسی این موضوع می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌گویی با آقای گل‌علی بابایی، نویسنده، پژوهشگر و خاطره‌نگار دفاع مقدس است که به بررسی نقش تاریخ شفاهی در جهاد تبیین پرداخته است.

جهاد تبیین در چهل سال دوم انقلاب اسلامی مردم ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
هنگامی که به‌رغم تمام دشمنی‌های سخت دشمنان انقلاب، جشن چهل سالگی این انقلاب برگزار شد، رهبر انقلاب بیانیه «گام دوم انقلاب» را صادر فرمودند. این در حالی بود که یأس‌آفرینی نسبت به دستاوردهای انقلاب در تبلیغات جهانی و همچنین از سوی معاندان انقلاب در اوج قرار داشت. در بهترین زمان این موضوع را مطرح نمودند و در ادامه هم با تأکید بر موضوع «جهاد تبیین» به‌نوعی بیانیه «گام دوم» را قوام بخشیدند.

چرا در زمینه مسائل و مقولات مهم، جهاد تبیین شکل نگرفته و چه کاستی‌ها و قصورهای رخ داده است؟
از موضوعات مهم در این زمینه، تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان بوده است، به گونه‌ای که تلاش میکنند تا مردم به این نقطه برسند که از خود بپرسند پس چه شد آن زندگی و آرامشی ایده‌آلی که قرار بود انقلاب برایمان به ارمغان بیاورد؟ کجا رفت مبارزه با فساد و بی‌عدالتی؟ چرا هنوز هم افرادی که بر مسند کار هستند به منافع خودشان فکر می‌کنند؟ از یک‌سو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم پهلوی درپی کتمان دستاوردهای انقلاب و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر هستند.

چرا چنین فرصتی برای دشمن فراهم می‌شود؟ برای اینکه نهادها و ارگان‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به وظایفشان خوب عمل کنند و دستاوردهای انقلاب را برای مردم تشریح نمایند. در این زمینه، آن‌قدر قصور و کم‌کاری اتفاق‌افتاده که اصلاً نمی‌شود فقط چند ارگان یا سازمان را مقصر اعلام کرد.

تاریخ و عرصه تاریخ شفاهی در حوزه کمک به جهاد تبیین چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟
از اولویت‌های مهم «جهاد تبیین»، تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم به‌ویژه جوانان برطرف می‌شود و به‌نوعی هویت‌سازی شکل می‌گیرد. دقیقاً عکس اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر رخ داده است و دشمنان با خوراک‌های مسموم ذهن جوانان ما را مغشوش کرده‌اند.

فرصت رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی در جهاد تبیین چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟  دشمن در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی داشته است.
به‌واقع، پاشنه آشیل این موضوع شبکه‌های مجازی و اجتماعی هستند. اگر امروز می‌بینیم سازمان جهنمی مجاهدین خلق همه فعالیت‌هایش را تعطیل‌کرده و متمرکزشده بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای این است که قدرت تخریبی آن را می‌داند. در جامعه امروزی به‌واقع اثر تخریبی یک پیام و یا یک کلیپ چند دقیقه‌ای به‌مراتب بیشتر از چندین بمب و موشک است.

ما اگر می‌خواهیم در جهاد تبیین دست بالا را داشته باشیم، بدون شک یکی از ابزارهای کارآمد آن فضای مجازی است.

چه اتفاقی باید رخ دهد که در همه عرصه‌ها شاهد رشد و توجه بیشتر به جهاد تبیین باشیم؟

از آنجا که ما در فضای طبیعی متأسفانه با بداخلاقی‌ها و حتی دروغ‌های مبرهنی مواجه هستیم، روش کار بایستی این‌گونه باشد که سازمان‌ها و مؤسسات مسئول هر کدام در حیطه وظایف خودشان به تبیین درست اتفاقات و همچنین ترویج محتوای بیانیه «گام دوم انقلاب» اهتمام بورزند. البته، شرط اصلی برای چنین کاری، پرهیز از دروغ‌پردازی‌ها و تهمت‌های ناروازدن به دشمن و عدم مبالغه و چشم‌پوشی از ضعف‌های خود است. اگر این‌گونه عمل کنیم قطعاً مردم می‌پذیرند.

کدام نهادها و سازمان‌ها را به‌عنوان پیشقراول این عرصه می‌دانید؟

ببینید امروز ما در زیر هجوم سنگین تبلیغات رسانه‌ای دشمنان انقلاب قرار داریم. برای گذر از این گردنه سخت، همگی افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌های مرتبط بایستی آستین همت بالا بزنند و برای بی‌اثرکردن اثرات آن اهتمام بورزند.

در همین راستا خط حرکت دشمن و مختصات نقشه‌اش شامل دو نکته است: اولاً، طی سال‌های اخیر دشمن تمام فعالیت‌هایش را بر تاریخ‌سازی و تبیین اتفاقات چهل سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیت‌ها و ارائه آمارهای غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا. در نتیجه، ذهن جوانان ایرانی از واقعیت‌های صحیح تاریخی به‌سمت جعلیات ساختگی منحرف شده است.

ثانیاً، استفاده بی‌پروا و لجام‌گسیخته از فضای مجازی و اجتماعی در جهت القای موارد ناصحیح به جامعه ایرانی و دل‌سردکردن مردم از انقلاب و نظام است.

در این خصوص، دشمن نه‌تنها تاریخ انقلاب، بلکه تاریخ جنگ هشت‌ساله را هم مورد هجمه قرارداده به‌گونه‌ای که در تبلیغات و تاریخ‌سازی‌های خود بسیاری از واقعیت‌های تاریخی جنگ را همان‌گونه که خود می‌خواهد، ارائه می‌دهد. البته، در هر دو مورد آنچه چاقوی دشمن را تیزکرده کوتاهی‌های نهادهای مسئول بوده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار