سیلِ کرمان جان ۴ نفر را گرفت؛
اوج بارندگی‌های کرمان از عصر امروز آغاز می‌شود

سیل در استان کرمان تاکنون جان ۴ نفر را گرفته است و این در حالی‌ست که بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی اوج بارش‌ها در استان از عصر امروز آغاز می‌شود.
سیل

به گزارش سپهر بردسیر، ستاد مدیریت بحران با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در حالی برگزار شد که سیل روزهای اخیر در استان تاکنون چهار نفر فوتی داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی اوج بارش‌ها در استان از عصر امروز آغاز می‌شود.

 

با وجود هشدارها اما در برخی مناطق غافل‌گیر شدیم

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: مدیران استان کرمان در هنگام بروز سیل با تدابیر اندیشیده شده به‌موقع توانستند اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

 

سعیدی با اشاره به اینکه حجم بارش‌ها و سطح مناطق تحت تاثیر سیل در استان کرمان زیاد بود و مشکلاتی را به وجود آورد، ابراز کرد: در کمترین زمان بیشترین خدمات ارائه شد.

 

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده این سامانه کماکان فعالیت خود را در استان کرمان داشته باشد و با توجه به گزارش‌ها از جای‌جای استان به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های گسترده در بعضی از شهرها و روستاها دچار غافگیری شده‌ایم بنابراین هشدارها باید در ستاد بحران شهرستان‌ها جدی گرفته شود زیرا باید از مال و جان شهروندان حفاظت کنیم و به داد همه برسیم.

 

سعیدی عنوان کرد: وقوع سیلاب طی دو روز منجر به تخریب راه‌های روستایی 360 روستا، تخلیه 34 روستا و آبگرفتگی یک‌هزار  700 منزل روستایی شده و 50 شبکه برق روستایی دچار قطعی شده است.

 

وی از قطع آب در ۱۲۴ روستا و قطع ارتباطات مخابراتی در ۲۲ منطقه خبر داد و اظهار داشت: ۱۶ راه اصلی و ۴۴ راه فرعی در استان کرمان به دلیل سیلاب قطع شده است . بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ شهروند دچار سیلاب شدند.

 

امدادرسانی هلال‌احمر به ۴ هزار سیل‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در این نشست اظهار داشت: در ۱۹ شهرستان تابعه استان کرمان سیل‌های خطرآفرین داشتیم و ۵۰۰ امدادگر در روستا به روستا و شهرستان به شهرستان ارزیابی و امدادرسانی را انجام دادند.

 

رضا فلاح ادامه داد: ۵۰۰ منزل تخلیه آب شده است و توزیع اقلام معیشیتی، اسکان و تخلیه انجام شد و همه مفقودان سیل پیدا شده‌اند و ۲۰۰ خودرو رهاسازی شد.

 

وی عنوان کرد: امدادرسانی به ۴ هزار نفر در استان کرمان توسط هلال احمر صورت گرفت و آمادگی لازم در جای‌جای استان وجود دارد و امدادرسانی انجام می‌شود.

 

آب رفسنجان تا شب وصل می‌شود

عبدیان مدیرعامل آبفای استان کرمان اظهار داشت بر اثر این سیل آب ۱۲۲ روستا قطع شد که آب ۷۶ روستا وصل شده است و فقط آب سه شهر قطع شد که آب رفسنجان هنوز وصل نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد شهر رفسنجان با آبرسانی سیار پوشش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزات پای کار است و پیش‌بینی می‌شود، آب رفسنجان تا شب وصل شود.

 

سیلاب‌ها از دسترس خارج شدند

همچنین رشیدی مدیرکل آب منطقه‌ای استان کرمان در استان کرمان اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۰۰ پیامک برای اطلاع‌رسانی باران در بالادست اعلام شد.

 

وی ادامه داد: اقدامات خوبی برای لایه‌روبی رودخانه‌ها در سال ۹۹ انجام گرفت و نهضت لابه‌روبی استان کرمان در کشور بی‌نظیر بود و بیش از ۱۲۱ کیلومتر لایه‌روبی انجام شد و این رودخانه‌ها به مهار سیلاب در سال گذشته و سال جاری کمک کرد، اما سیلاب‌های اخیر از دسترس خارج شدند و به پشت سدها نرفتند و فقط مقداری از سیلاب‌ها در سد جیرفت و سیرجان ذخیره شد.

 

سیل جان ۷۵۰۰ دام را گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل در بخش کشاورزی و دامداری استان کرمان وارد شده است.

 

خیراندیش عنوان کرد: ۵ هزار و ۷۰۰ دام بر اثر سیل تلف شدند و ۲۸ هزار هکتار اراضی باغی و ۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی آسیب دیده‌اند و ۸۶۰ رشته قنات تخریب ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را داشته‌اند.

 

غرور کاذب جان یک جوان را در سه‌کنج گرفت

فرماندار کرمان نیز در سخنانی اظهار کرد: هشدارهای هواشناسی برای شهرستان کرمان اشتباه بود و شاهد سیل در مناطقی بودیم که هواشناسی اعلام نکرده بود.

 

علی بابایی ابراز داشت: با وجود هشدارها اما سه جوان با غرور کاذب در منطقه سه‌کنج از توابع شهرستان کرمان به دامنه کوه می‌روند و هر سه نفر دچار آسیب شدند که یک نفر هم فوت کرد.

 

اوج بارندگی‌های کرمان از عصر امروز آغاز می‌شود

نکوآمال مدیرکل هواشناسی استان کرمان نیز در سخنانی بیان کرد: امروز ارتفاعات کرمان آماده باران هستند و باید مراقب جوپار باشیم. از فردا از شدت بارش‌ها کمتر می‌شود و از سه‌شنبه شاهد گذر این سیستم هستیم.

 

 سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: آب شرب و آب کشاورزی باید در اولویت باشد زیرا آب در بعضی باغات و اراضی کشاورزی با بار رفته است و ضرر دارد.

 

وی ادامه داد: کرمان به‌عنوان یک استان سیل‌خیز است و باید امکانات مورد نیاز به مناطق داده شود تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

 

استاندار کرمان در سخنانی اظهار داشت: همه دستگاه‌ها مستقر باشند و با جدیت کار را ادامه دهند، حضور میدانی مدیران باید باشد و پیگیری‌ها رها نشود و باید با سرعت تصمیم‌گیری شود.

 

محمدمهدی فداکار با انتقاد از آماده نشدن ساختمان مدیریت بحران کرمان تصریح کرد: این ساختمان باید هرچه سریع‌تر آماده شود تا در زمان بحران با هماهنگی بیشتری اقدام کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه حفظ جان مردم اولویت ماست، ابراز داشت: زیرساخت‌ها اولویت بعدی ماست و مردم در این زمینه گلایه دارند زیرا زندگی آنها در وسط آب است و کُندی ارتباطات مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 

استاندار کرمان همچنین خواستار احیای هرچه سریع‌تر قنات‌های آسیب‌دیده در سیل اخیر شد و اضافه کرد: لایروبی رودخانه‌ها پیگیری شود.

 

فداکار بیان داشت: خانه‌ها و اثاث مددجویان کمیته امداد بیمه هستند و باید پیگیری برای استفاده از بیمه برای آنها انجام شود و آبخیزداری یک ضرورت است که باید مورد پیگیری قرار گیرد و مطالعات و برآوردها در این زمینه انجام شود.

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار