کودکان بیشترین قربانیان؛
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در بردسیر

تراژدی تلخ حمله سگ‌های ولگرد به کودکان بارها در کشور تکرار شده است و شهروندان بردسیری نیز از افزایش جمعیت این حیوانات رنج می‌برند، که می‌طلبد نسبت به اصلاح قانون ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام عاجل صورت گیرد.
سگ ولگرد بردسیر
به گزارش سپهر بردسیر، از صبح زود چند سگ بلاصاحب را می‌دیدم که از این طرف خیابان به آن طرف خیابان می‌روند و چندبار ممکن بود تصادفی هم رخ دهد، ناگهان حوالی ظهر پسربچه‌ای حدودا ۵ ساله را دیدم در حالی می‌دوید و جیغ می‌کشید، چند سگ هم به‌دنبال این پسربچه می‌دویدند، که اگر از دستشان فرار نمی‌کرد و مردم به او کمک نمی‌کردند معلوم نبود چه اتفاقی برایش رخ دهد.

این روایت از  زبان خانمی است که در همان حوالی در یک مغازه‌ کار می‌کند.

 

 ماجرا در شلوغ‌ترین مکان بلوار ولیعصر(عج) بردسیر، بلواری که آن طرفش بانک کشاورزی است و ساعات اداری شلوغ‌ترین رفت و آمدها را دارد، رخ داده است.

 

یکی ازشهروندان از حمله سگ‌ها به سمت موتورش گفت و عده‌ای هم ابراز نگرانی کردند که دیگر لحظه‌ای نمی‌توانند فرزندانشان را تنها بگذارند چون هرلحظه امکان حمله این سگ‌ها وجود دارد.

 

خانمی هم در گفت‌وگو با فارس گفت: از خانه بیرون آمدم و با گله‌ای سگ مواجه شدم، خواستیم به خانه برگردم که فرزندم زمین خورد و دست و پایش زخمی شد، شب‌ها از سر وصدای این سگ‌ها  خواب نداریم، شهروندانی که خود را حامی سگ‌ها می‌دانند آیا حاضرند  فرزندانشان را لحظه‌ای در کنار این سگ‌ها تنها بگذارند؟

 

گلایه مردم از حامیان حیوانات؛ حاضرید فرندتان را با این سگ‌ها تنها بگذارید؟

یکی ازشهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در مطلبی خواندم ‌که اگر این سگ‌ها احساس خطر نکنند و به آنها آزاری نرسانیم، اما خواهیم دید سگ بیشتر به سمت کودکان حمله می‌کند در حالی که آزاری به این سگ‌ها نرسیده است.

 

مردم از حامیان این سگ‌ها گله دارند و می‌گویند حمایت بدون برنامه از این حیوانات سلامت و حتی جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.

 

از طرفی طبق قانون، برنامه‌ای برای معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد وجود ندارد و بعد از گذشت سال‌ها نتیجه‌ی محسوسی در کاهش جمعیت این حیوانات دیده نشده است.

 

تراژدی تلخ حمله این حیوانات به کودکان بارها در کشور تکرار شده است، اما از همه مهم‌تر سلامتی مردم و اصلاح قانون ساماندهی سگ‌های ولگرد است.

 

ایجاد محدودیت در شرایط زندگی سگ‌ها مهم‌ترین راه‌حل کاهش جمعیت این حیوانات

دکتر سعید خسروی پژوهشگر و استاد دانشگاه فعال در زمینه محیط زیست و حیوانات می‌گوید: مهمترین مشکل سگ‌های ولگرد در سطح شهر حمله به شهروندان و ایجاد جو روانی و در نهایت عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان از جمله کیست‌ هیداتیک و هاری است.

 

 وی افزود: مناطق حاشیه‌ای در سطح شهر بردسیر و نواحی الحاق به آن، بیشتر مورد هجوم این مهمانان ناخوانده شهری هستند و گاهی به‌دلیل گستردگی شهرها و نواحی، جولان سگ‌های ولگرد مشکلات فراوانی را برای شهروندان بردسیری ایجاد کرده است.

 

‏‪این پژوهشگر تصریح کرد: طرح اتلاف سگ‌های ولگرد که  به‌صورت برنامه‌ریزی شده توسط شهرداری‌ها ازجمله شهرداری بردسیر، انجام می‌شود، طرح خوبی نیست و مخالفت‌های زیادی را از طرف مردم و حامیان  حیوانات دارد.

 

 وی خاطرنشان کرد: ‏‪در نتیجه مهمترین راه‌حل کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد بارها و بارها از سوی حامیان حیوانات و محیط زیست بیان شده و این امر چیزی جز ایجاد محدودیت در شرایط زندگی سگ‌ها نیست؛ بزرگترین محدودیت همان قطع منابع غذایی حیوانات( انواع پسماندهای شهری و روستایی) است و این مهم تنها با همکاری شهروندان و آن هم با استقرار پسماندها در یک نوبت در شبانه‌روز و در زمانی خاص فراهم خواهد شد

 

خسروی ادامه داد: در طرح زنده ‌گیری سگ‌ها هزینه‌هایی نظیر هزینه عقیم‌سازی، واکسیناسیون( هفتگانه و هاری) قرص ضد انگل و زیر جلدی، تغذیه، صدور شناسنامه، قلاده گردنی، هزینه محل نگهداری، پرسنل، وسایل و تجهیزات پرسنل، حقوق و مزایای آنها مورد نیاز بوده که این علاوه بر رکود کاری هزینه‌های شهرداری را  به‌شدت افزایش خواهد داد و توصیه نمی‌شود.

 

انتهای پیام/ منبع : فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار