به‌مناسبت هفته منابع طبیعی؛
 ۵۵۰ هزار نهال در استان کرمان توزیع می‌شود

هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفندماه در کشور ما آغاز می‌شود و به این مناسبت فاز اول پارک جنگلی شهید سلیمانی به وسعت ۴۳ هکتار در شرق استان کرمان به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۵۰ هزار نهال در سراسر استان توزیع می‌شود.
نهال

به گزارش سپهر بردسیر ؛ روز درختکاری معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است که در کشور ما 15 تا 22 اسفندماه با عنوان “هفته منابع طبیعی” نام‌گذاری شده و نخستین روز این هفته، روز درختکاری (نهال) است که به این مناسبت به سراغ مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری شمال و جنوب استان کرمان رفتیم تا در جریان اقدامات انجام شده در استان کرمان در حوزه منابع طبیعی قرار بگیریم.

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه تنها راه امنیت زیستی حفاظت از منابع طبیعی موجود است و همه باید در این امر مهم مشارکت کنیم اظهار داشت: 15 تا 22 اسفندماه هر سال “هفته منابع طبیعی و آبخیزداری” است و نخستین روز این هفته در تقویم تاریخ به نام روز “درختکاری” نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته منابع طبیعی قرار گرفتیم ادامه داد: “ایران سرسبز، ایران قوی همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی” شعار امسال هفته منابع طبیعی کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه پویش ملی ایران سرسبز در کشور راه‌اندازی شده، گفت: در این پویش سعی می‌شود که تمام ارکان حکومت و مردم در کنار هم قرار گرفته و ضمن حفظ منابع طبیعی موجود، منابعی که در حال از دست رفتن هستند نیز احیا شوند.

وی با اشاره به اینکه به کمک مردم هزار هکتار از منابع طبیعی شمال استان کرمان احیا شده افزود: در هفته منابع طبیعی امسال 30 میلیارد تومان پروژه در بخش آبخیزداری در شمال استان به بهره‌برداری می‌رسد.

رجبی‌زاده از بهره‌برداری فاز اول پارک جنگلی شهید سلیمانی به وسعت 43 هکتار در بم خبر داد و گفت: این پارک جنگلی هدیه‌ای به نسل آینده است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم استان کرمان کمبود آب شیرین و تغییر اقلیم آب و هوایی است ادامه داد: فقر پوشش گیاهی در استان به‌ویژه شرق استان کرمان بسیار زیاد است و حجم بسیار زیاد باران در زمان محدود بارندگی باعث بروز سیل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان سومین استان سیلخیز کشور است و با اندکی بارش شاهد جاری شدن روان آبها و سیل هستیم بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد تاکید  رئیس جمهور است.

وی با بیان اینکه بیلان سفره‌های آبی کرمان منفی 900 میلیون متر مکعب بوده و چهار میلیون هکتار اراضی استان در حال مطالعه آبخیزداری است گفت: بین 170 تا 200 میلیون متر مکعب از بیلان منفی استان را توانستیم با عملیات آبخیزداری جبران کنیم اما از آنجا که مصرف در استان بالا است این جبران بیلا منفی زیاد محسوس نیست.

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حدنگاری اراضی انجام شده است افزود: در شمال استان 13.3 میلیون هکتار اراضی ملی وجود دارد که از این مقدار برای 12.5 میلیون هکتار حدنگاری و ثبت شده است.

وی با بیان اینکه حدود 94 درصد اراضی ملی در شمال استان کرمان ثبت و سند مالکیت دولتی برای آن صادر شده است گفت: در منابع طبیعی نیاز به کمک تمام آحاد مردم داریم و در سال‌های اخیر با کمک صنایع استان در کاشت نهال و جنگل‌کاری نیز کارهای خوبی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه هفته منابع طبیعی از فردا در کشور آغاز می‌شود گفت: نخستین روز این هفته روز درختکاری است که به مناسبت این روز 480 هزار اصله نهال در شمال استان کرمان توزیع می‌شود.

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان نیز با اشاره به اینکه هر ساله با آغاز هفته منابع طبیعی برنامه‌هایی برای بزرگداشت این هفته در کشور برگزار می‌شود اظهار داشت: امسال هفته منابع طبیعی مردمی‌تر برگزار می‌شود تا اثربخشی بیشتری هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه روز اول این هفته، 15 اسفند روز درختکاری است گفت: سعی می‌شود تا در این هفته به‌صورت گسترده نهالکاری داشته باشیم و 70 هزار نهال در این هفته برای کاشت در جنوب استان کرمان توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه آبخیزداری بسیار اهمیت داشته و اجرای پروژه‌های آبخیزداری خسارت سیل را به حداقل می‌رساند و حتی می‌تواند مانع سیل و سیلاب شود افزود: اگر اقدامات آبخیزداری انجام شده در گذشته نبود در سیل اخیر در جنوب استان کرمان، قطعا خسارت سیل بیشتر از اینها بود.

وی با بیان اینکه 950 سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان احداث شده گفت: احداث این سازه‌ها باعث شد تا 450 میلیون مترمکعب از حجم روان‌آبها در دی‌ماه امسال کنترل شود که از این مقدار حدود 120 میلیون متر مکعب آن به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کرد.

احمدی با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان در دو سال اخیر درصد قابل توجهی از اراضی ملی سنددار شدند ادامه داد: فقط یک تا دو درصد اراضی ملی در جنوب استان سند مالکیت دولتی ندارند که پیگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه 49 پروژه با اعتبار حدود 80 میلیارد تومان در جنوب استان کرمان به مناسبت هفته منابع طبیعی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود افزود: اعتقاد داریم اگر در آینده منابع طبیعی پویایی نداشته باشیم نسل آینده آسیب جدی خواهد دید و ما باید حافظ منابع طبیعی بوده و نسبت به این امر مهم دلسوز باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار