معاون دادگستری استان کرمان اعلام کرد :
کاهش 13 درصد جرایم اینترنتی در استان کرمان

معاون دادگستری استان کرمان گفت: در هفت ماهه سال جاری جرایم اینترنتی ۱۳ درصد کاهش داشته و بیشترین پرونده مربوط به کلاهبرداری مرتبط با رایانه است.
جرایم اینترنتی
به گزارش سپهر بردسیر، سید مهدی قویدل معاون دادگستری استان کرمان در نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و جرایم فضای مجازی با بیان اینکه امروز موضوع پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌ها و حفظ امنیت شهروندان در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: باید با رصد دقیق جرایم فضای مجازی نسبت به بازنمایی و اطلاع‌رسانی این جرایم و آسیب‌ها به مسئولان متولی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در زمینه فعالیت‌های فضای مجازی اقدام کرد.

وی در ادامه افزود: چنانچه بخواهیم در زمینه کاهش جرایم فضای مجازی موفق عمل کنیم، دستگاه‌ها باید از انجام اقدامات جزیره‌ای و موازی خودداری کرده و با هم‌افزایی و همگرایی در راستای کاهش آسیب‌های فضای مجازی اقدام کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه بر اساس آمار استخراج شده از سامانه مدیریت پرونده دادگستری در هفت ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته جرایم اینترنتی 13 درصد کاهش داشته است و بیشترین پرونده مربوط به کلاهبرداری مرتبط با رایانه است، گفت: شهروندان باید برای حفظ امنیت حساب‌های بانکی خود مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند تا در دام این افراد گرفتار نشوند.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم در بستر فضای مجازی ضمن رصد و برخورد جدی با مجرمین باید موضوع آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها و همچنین دانش آموزان و دانشجویان و مدیران سایت‌ها و کانال‌های محلی در دستور کار همه دستگاه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی قرار گیرد.
قویدل با اشاره به موضوع فعالیت برخی از کسب و کارها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که هم اکنون در جامعه باعث وقوع بسیاری از جرایم در فضای مجازی شده، عدم نظارت دقیق بر کسب و کارهای اینترنتی است.

وی افزود: سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی کسب و کارها نیز می‌تواند با رصد کامل کسب و کارهای اینترنتی غیرمجاز نسبت به ساماندهی و همچنین با همکاری و تعامل با پلیس فتا نسبت به گزارش تخلفات و جرایم  آنها به دادستانی اقدام کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر نقش مهم بانک‌ها در پیشگیری از جرایم مالی در فضای مجازی، اظهار داشت: بسیاری از جرایم در فضای مجازی مربوط به حوزه‌های مالی و اقتصادی در جامعه است که جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه از بیشترین فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در این پرونده‌ها شهروندان در اثر عدم اطلاع به دام کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار و متحمل خسارات مالی زیادی می‌شوند، گفت: بانک‌ها می‌توانند با همکاری دستگاه قضایی و پلیس فتا نقش مهمی در تامین امنیت حساب‌های اشخاص ایفا کنند.

قویدل با اشاره به اینکه سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) قوه قضائیه در حال حاضر حدود 11 هزار عضو دارد، افزود: این سامانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و قوه قضائیه است و شهروندان می توانند مطالبات و مشکلات و معضلات شهر و محله و روستای خود را از طریق سامانه سجام به قوه قضائیه منعکس کنند تا از طریق دستگاه‌های نظارتی از قبیل سازمان بازرسی و دادستان کرمان و همچنین دادستان‌های سراسر استان پیگیری شود.
وی در ادامه عنوان کرد: موضوع تشکیل هسته‌های تخصصی در زمینه رصد جرایم  فضای مجازی در بستر سامانه سجام قوه قضائیه با هدف پیشگیری از وقوع جرم و حفظ امنیت شهروندان در دستور کار این معاونت است تا این هسته‌های مردمی موضوعات مهم در زمینه کلاهبرداری و جرایم فضای مجازی را جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی و همچنین پیگیری مسئولان قضایی سراسر استان کرمان از طریق سامانه سجام گزارش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگرافــــ...

آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر
آسمان بردسیر

تماشا کنید...

بخش خبری آسمان بردسیر
بخش خبری دوشنبه 26 تیر ماه

آخرین اخبار