کد خبر:3850 | ۱۷:۰۳:۵۷ - یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سرمقاله :اخلاق مقدمه لازم برای اجرای سیاست است
سپهرآنلاین ، اخلاق مقدمه سیاست است همانگونه که تربیت مقدمه تعلیم است دراموزه ها ی دینی اخلاق مایه و معیار زندگی انسانی است که می تواند پیوندهای دوستی مردم وملّتها را محکم نموده و روابط اجتماعی را تحکیم بخشیده و انسان را به مقام والای انسانیّت و به کامیابی و موفّقیّت و سعادت برساند . در […]

سپهرآنلاین ، اخلاق مقدمه سیاست است همانگونه که تربیت مقدمه تعلیم است دراموزه ها ی دینی اخلاق مایه و معیار زندگی انسانی است که می تواند پیوندهای دوستی مردم وملّتها را محکم نموده و روابط اجتماعی را تحکیم بخشیده و انسان را به مقام والای انسانیّت و به کامیابی و موفّقیّت و سعادت برساند .

در آیین مقدس اسلام مسئله اخلاق از جمله مسائل مهم دینی محسوب گردیده و مورد توجّه است ویا به عبارتی اسلام دین اخلاق است . قرآن کریم ،تزکیّه نفس و تخلّق به اخلاق حمیده و نیک را عامل رستگاری و راه وصول به سعادت می داند و فساد اخلاقی را منشا بدبختی و شقاوت و زیان شناخته است .

در عالم امکان از ابتدا تا به امروز زیر بنای همه حرکتها و نهضتها و انقلابهای الهی مکارم اخلاق بوده و مردم برای دستیابی به آن فضائل همواره با طاغوت و عوامل مخل گسترش اخلاق در جوامع اقدام به مقابله ومبارزه نمودند و در پرتو همین اخلاقیّات نیک بود که توانستند به پیروزی هم برسند .

آئین مقدس اسلام درپرورش اخلاق حمیده و فضائل پسندیده و تأمین سعادت فرد و اجتماع ، درون وبرون انسان را به هم مرتبط می داند و حسن خلق را مجموعه نیّت پاک و صحت عمل می داند و اولیاء دین به موازات رعایت حقوق اجتماعی از حقوق فردی هم سخن گفته اند و آنرا مورد توجّه قرار داده اند و به منظور نظارت عمومی و اداره جامعه مردم را به وظیفه شناسی و عمل به آن و احترام به حقوق سایر افراد فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مقرّر داشته است و برای تأمین سعادت و تکامل نفس و روح هر یک از مسلمین را به احکام اخلاق و رعایت آن ترغیب و تشویق نموده است .

در بینش امام علی علیه السلام حکومت و حاکمیت امانتی است نزد نخبگان و حاکمان که می بایست از آن جهت بسترسازی و ایصال به کمال و سعادت انسان استفاده شود به نحوی که هرگونه دخل و تصرف و سوء استفاده از قدرت برای ارضای غرایز نفسانی و منافع شخصی مورد نکوهش قرار گرفته است .

در میان آثار به جای مانده از امام علی ، مهم ترین سندی که می تواند مورد استناد بحث ما باشد ، نامه ای است که امام به سردار رشید و فداکارش «مالک اشتر نخعی» نوشت که در واقع می توان از آن به عنوان منشور اخلاقی حاکمان سیاسی یاد کرد . برای مستند سازی نوشتار به فرازهایی از آن نامه اشاره خواهد شد .بنابراین اخلاقی رفتار کردن در همه عرصه ها بویژه عرصه سیاست، هم موجب تعالی و رشد روحی و معنوی انسان است و هم شرط و اقتضای عقل است

 از نظر امام خمینی (ره) یکی از وظایف مسئولان سیاسی جامعه اسلامی حفظ و ترویج ارزش ها و شعائر اسلامی است و بهترین راه آن هم پایبندی مسئولان به این ارزش ها و شعائر و اصول اخلاقی است. «امروز، روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را، اسلام را باید حفظ کنید. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید…» (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۱، ۳۷۲)

با اصالت بخشیدن به اخلاق و با اعتقاد به آموزه یگانگی اخلاق و سیاست، امام خمینی(ره) کوشید طی توصیه های مختلف به کارگزاران و مسئولان نظام، تصویری از سیاست اخلاقی مطلوب خود و یا به تعبیر دیگر سیاست اسلامی ارائه کند. در دهه نخست انقلاب اسلامی، کمتر پیش می آمد که ایشان در سخنان و پیام هایشان، محوریت اخلاق را در سیاست، مورد تأکید قرار ندهند. در حقیقت، این نگاه اخلاقی به سیاست، ادامه همان سنتی است که ایشان در شرح «چهل حدیث» خود داشتند؛ یعنی این که اصلاح جامعه، از طریق اصلاح درون ممکن است و تنها با تهذیب نفس و نظارت مستمر بر خود، می توان جامعه ای صالح پدید آورد و سیاستی اصیل پی افکند. (صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۱۵ ۱۶)

بر این اساس فردی که مسوولیتی بر عهده دارد، باید سعی کند با سعه صدر بیشتری برخورد کند، زیرا کنشگری های او در معرض دید قرار دارد و خطاهایش بیشتر نمود پیدا می کند. در برهه کنونی نیز به علت میدان داری شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی اخبار به سرعت منتشر می شوند و پس از انتشار آن، تکذیبه یا عذرخواهی ها به اندازه خبر اولیه بُرد و اثرگذاری ندارد.

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب